Kde to bylo? Kde to stálo?

    V prostorách vojenských ústavů a později vojenské akademie bylo hodně zajímavých objektů a staveb, které časem zanikly. Některé dříve, některé nedávno. Ty dříve si už prakticky asi nikdo nepamatuje. Zůstaly však v archívech a na dobových fotografiích. Pokusil jsem se Vám jejich umístění přiblížit na dnešních mapách. Tady jsou některé z nich.

 

Hřbitov

 

    Při výstavbě rakousko-uherských vojenských ústavů se myslelo snad na všechno. Tedy i na to, že život je pomíjející a tak do projektu výstavby byl zahrnut i hřbitov. Byl umístěn zhruba uprostřed severní zdi mezi rohovými věžičkami tedy z dnešního pohledu mezi "ostrůvkem", budovou KTSáka  a vjezdem do parku techniky. Je tam umístěn bílý patník, jeho význam neznám. Po zániku vojenské akademie v roce 1950 musel i hřbitov ustoupit rekonstrukci a modernizaci kasáren. Kdy a jakým způsobem proběhlo jeho zrušení se mi doposud nepodařilo vypátrat.

 

hřbitov    hřbitov

(SOkA Přerov)

hřbitov

 

Nová fontána, později sklad sportovního materiálu

 

    Všímavým zaměstnancům kasáren neuniknul zajímavý "úkaz", který se objevuje v zimním období, hlavně při tání sněhu na hřišti východně kostela svaté Barbory. Zůstávají tam místa, kde se sníh drží déle, tráva neroste, přičemž v okolí už roztál a tvoří rovné čáry a obdélníky, jako by pod ním byly nějaké "stavební základy", chladnější místo. Ale stavba, která byla v tomto prostoru postavena někdy mezi roky 1882 - 1893, stála východněji. V prostorách hřiště byly, za existence akademie, 3 tenisové kurty. Čeho jsou to základy zatím netuším. Na leteckých záběrech je budova označená červeným křížkem. Nacházela se tedy někde mezi hřištěm a kurty.

 

fontana    fontana    fontana

(SOkA Přerov, VÚA Praha, Jan Havlík)

kurty

asi pozůstatky tenisových kurtů

fontana    fontana

http://kontaminace.cenia.cz

 

Železniční vlečka

 

    Železniční vlečku nechal na počátku první světové války postavit arcivévoda František Salvator k snadnější přepravě raněných a nemocných vojáků do rezervní nemocnice, jenž byla zřízena v prostorách vojenských ústavů. Z plánů a dobových fotografií jsem se pokusil ukázat její umístění na dnešních mapách. Od železnice byla odbočka zřízená někde v prostorách 6. elektrického stožáru od podjezdu z Drahotuš do Velké za bývalou továrnou Philips. Místo je označeno červeným křížkem. V kasárnách pak končila někde v prostorách velké plechové haly u severní brány a vedla po pozemcích, kde dnes stojí řadové garáže sídliště Struhlovsko a tvoří "plot" kasáren.

 

vlečka

 

vlečka

(SOkA Přerov)

vlečka    vlečka

http://kontaminace.cenia.cz

vlečka    vlečka

Nejpravděpodobnější místo, odkud vedla železniční vlečka do kasáren. Pochopitelně dnes již zde nenajdeme žádné pozůstatky po této dráze.

 

Maketa polní pevnůstky

 

    Nedaleko dnešní Severní brány byla umístěná maketa polní pevnůstky s výhledem do terénu za VA, byla maskována travním porostem a keři. Sloužila zřejmě k výcviku obsluh či osádek těchto zařízení. Ve své době měli akademici z ní dokonalý výhled na severovýchod k viaduktům. Dnes by tomuto výhledu bránilo sídliště Struhlovsko.

 

pevnůstka    pevnůstka    pevnůstka

Cesta podél parku kolem památníku.

Na konci je patrná ona pevnůstka.

 

V současnosti je po pevnůstce vidět jen

jinak vystavěná zeď a sloupy. Původní bylo z kamene.

Tato zeď je cihlová a výrazně odlišná od okolní.

 

Pro ukázku původní kamenná zeď,

které byla postavena kolem celého

areálu vojenských ústavů.